Schuttersmonument

Bedankt Jos in het Veld van Laser Decoratie Twente!

Jos in het Veld heeft de Gedenkplek van Schuttersvereniging Overdinkel voorzien van nieuw Gedenkmonument. Waar een kleine vereniging groot in kan zijn: Reeds jaren wordt het Gedenkmonument door de Schuttersvereniging Overdinkel, op de hoek Welpeloweg/ Invalsweg bijgehouden. De gedenksteen was in de loop der jaren onleesbaar geworden en in het kader van het 10 jarig bestaan van Laser Decoratie Twente Overdinkel dan ook een nieuwe gedenksteen aangeboden gekregen en geplaatst. Ook hier veel waardering om met relatief kleine vereniging een traditie te kunnen behouden.

19424523 1350771831696978 6614242812262668996 n

Een nieuwe gestalte voor het Schuttersmonument

Drie jaar geleden hebben de schutters het Schuttersmonument een nieuwe gestalte gegeven.De oude coniferen zijn gerooid en zijn vervangen door een rode beukenhaag.Van omwonenden hebben wij ook veel complimenten ontvangen. Doordat de coniferen haag verwijderd is, is er een mooie uitkijk gecreëerd over de weilanden en bossen. Met veel inspanning van Trees Bijkerk, Hennie Bijkerk, Marcel Bijkerk, Sem Bijkerk, Lynn Bijkerk, Marco Mulder, Leon Mulder, Marco Wesseler, Nelleke Wesseler, Saskia Wesseler, Laurinda Wesseler en Thomas Nickel werd er afgelopen weekenden flink gewerkt.

André Welpelo, kinderen Welpelo en Frits Sanders hebben de Schutters hierbij ook flink geholpen en ondersteund.Hierbij willen wij allen ontzettend bedanken voor het harde werken en het mooie resultaat!

In het voorjaar zal er nieuwe beplanting aangelegd worden, zodat het tuintje van het monument er weer fraai bij komt te liggen. In een drietal fases is er gewerkt. Deze fases zijn door middel van een fotoreportage vastgelegd. Bedankt Trees voor de mooie fotoreportage!

Kransleggen bij het monument

schuttersmonument 2

Oprichting van het Schuttersmonument

Het landkruis is opgericht door mevr. T. Huttenhuis wondende te Overdinkel.
Zij hadden binnen hun gezin een zieke dochter en opdat haar dochter mocht genezen wilde zij een landkruis plaatsen. Aan de heer H. Welpelo wonende aan de Welpeloweg te Overdinkel heeft ze toen een stukje grond gevraagd. Hij heeft haar dit stukje grond geschonken.
Na het plaatsen van dit landkruis is haar dochter later genezen. Mevr. Huttenhuis heeft jaren dit monument zelf onderhouden met de aller grootste zorg. Toen ze later dit niet meer kon heeft de familie Welpelo dit van haar overgenomen. Momenteel is het monument al vele jaren geadopteerd door de Schuttersvereniging Overdinkel. Het beeld van het lichaam van Christus is vervaardigd uit natuursteen. Het kruis heeft een groene achtergrond, die bestaat uit een haag van coniferen. Een hekwerk omsluit de andere zijden van het gedenkteken.
De Schuttersvereniging onderhoud het monument tot op de dag van vandaag. Elk jaar wordt er zondags tijdens het schuttersweekend door het koningspaar een krans gelegd en wordt er één minuut stilte gehouden, dit ter nagedachtenis van alle overleden leden en ereleden van de Schutters. Het landkruis is nog steeds te bewonderen aan de Welpeloweg te Overdinkel.

(Bron: Fam. Welpelo)