Schuttersfeest 2015

Ons Schuttersfeest zat vol verassingen, vrijdag zijn wij begonnen met het Allemansschieten. Shaunny Oud nam van haar zwager Robin Doorn de titel Allemanskoning over. Het was een leuke spannende schietwedstrijd, net als vorig jaar hebben wij dit evenement in het bos laten plaats vinden. 's Avonds wist JAW ons weer veel gezelligheid te bieden met hun eigen drive-inn show. Tot in de late uurtjes werd er gezellig gedanst.

Op zaterdag mochten wij onze Duitse vrienden uit Riesenbeck ontvangen. Wij hebben onlangs in een bestuurstreffen overleg gehad, Junggesellen Schützenverein Riesenbeck wilde graag bij ons op zaterdag komen, zodat zij langer met ons mee konden feesten. Tegen 12:00 uur kwam dan ook de bus. De gezelligheid zat er al goed in.

Traditiegetrouw stond de optocht naar de jeugdkoning gepland. Onze jeugdkoning was Stefan Welpelo hij is de zoon van de familie Welpelo. Hij woont op een steenworp afstand, dicht bij ons evenementen terrein. Wij hebben besloten eerst Stefan op te halen en daarna met de optocht door het dorp te lopen. Riesenbeck uiteraard mee in de optocht. Dit jaar zou ook Revenge de marjorettes uit Overdinkel mee lopen in de optocht. Een dag voor de optocht kregen wij bericht dat er bijna niemand mee ging lopen. Erg jammer, zeker ook voor de organisatie van Revenge. Wij lopen nu al 3 jaar met heel veel jeugd op straat, de Jeugd zelf loopt met houten geweertjes mee in de optocht. Daarna lopen onze schutters mee. Wij merken, dat ook in Overdinkel de Schutters steeds meer gaat leven. Er komen steeds meer mensen langs de straat kijken, ook de kinderen van Overdinkel lopen veel al mee met de optocht en zwaaien naar vriendjes en vriendinnetjes die zelf in de optocht mee lopen. Na de optocht zijn wij begonnen met het Jeugdschieten, er deden maar liefst 8 jeugdschutters mee. Als je na gaat dat er in 2012 alleen nog maar 4 jeugdschutters mee streden. Kinderen staan te popelen om de leeftijd te halen wanneer ze mee mogen schieten. Desley Workel werd Jeugdkoning met 222 schoten. Hij nam Saskia Wesseler tot zijn Koningin.

Daarnaast hielden wij ook nog het Dinkelschieten. Het Dinkelschieten had nogal wat voeten in de aarde... onze bouwlift leek defect. Met man en macht werd er aan gesleuteld, wij kregen er geen beweging in. De electriciën kon er ook geen vinger opleggen, de motor leek defect. Moesten wij nu dan het Dinkelschietenn afblazen? We hadden nog één andere oplossing. Wij konden gebruik maken van het lasergeweer van onze Duitse vrienden. Dit is natuurlijk een hele andere opzet dan het uiteindelijke Dinkelschieten. André Welpelo, Frits Sanders, Roy Kamphuis en Frank Nijlant wisten ons hierin goed te helpen. Met man en macht wisten zij de bouwlift weer aan de praat te krijgen, de motor was alleen vastgelopen. Wij zijn ze dan ook erg dankbaar, ook dit laat maar weer zien hoe wij onderling in de vijfverenigingen voor elkaar klaar staan. Frits en Andre zijn op andere wijze zeer betrokken bij onze vereniging. Voor het Dinkelschieten hadden wij een mooie opkomst van 40 mensen. De strijd was spannend! Youri Evers is hier Dinkelkoning van Overdinkel geworden.

Om 17:00 uur de strijd tussen Overdinkel en Riesenbeck. Wie neemt de wisselbeker mee naar huis? Riesenbeck had voor deze wedstrijd speciaal een lasergeweer meegenomen. Helaas kregen de heren dit geweer niet juist afgesteld en moesten wij op een andere manier strijden op de wisselbeker. Snel werd er bij buurvrouw Ida Westenbroek een paar dobbelstenen geleend. Wat doe je dan? juist op zijn duits knobelen om de Wisselbeker. Riesenbeck had hierin de gelukshand en won de beker! Volgende keer gaan wij de strijd weer aan in Riesenbeck. Ook nu volgde een over gezellig feest. Onze vrienden werden om 22:00 uur uitgezwaaid en vertrokken weer naar Riesenbeck. Niet veel later kwamen er nog een groep Duitse jonge mannen. Ook zij hadden van het gezellige evenement gehoord. De stemming zat er goed in. Wij hopen dat wij volgend jaar ook al onze andere zusterverenigingen op deze avond mogen begroeten, voor nog meer gezelligheid.

Zondag zijn wij met het traditionele vogel op de stang zetten begonnen. Uiteraard werd door de oude koning Andre Westenbroek de vogel gedoopt. Dit blijft toch altijd even een speciaal moment. Om 14:00 uur was de start van de optocht. Andre Westenbroek werd met zijn hof thuis opgehaald door alle andere verenigingen. De optocht liep dit jaar voor het eerst een heel stuk over de straat. We hadden dit jaar ook weer super goede Ehbo-ers, verkeers- en optochtregelaars, alles is veilig verlopen. Na aankomst bij het landkruis "ons schuttersmonument", worden de vlaggen halfstok gehangen en speelt DWE een mooi stuk tijdens het kranslegging van onze koning.Onze overleden schutters worden hierbij herdacht. Alle schutters vormden een erehaag in het bos waar de hofhouding doorheen liep. Ook alle genodigden waren aanwezig. Burgemeester Sijbom en pastoraal werkster mevrouw Schragen. Zij mochten net als de keizer van Twente Marco Mulder en alle andere koningen een ereschot lossen.

De strijd is begonnen, ditmaal een strijd binnen één familie. De kinderen Oud en aanhang streden om de koningstitel. Ook hier was de spanning om te snijden. Tot slot wist Jaimy Oud de vogel van de stang te schieten. Haar prinsgemaal is Robin Doorn geworden. Adjudant Peter Oud. Haar hofdames Shaunny Oud, Mandy Niemeijer en Hofheren Maurice Oud en Youri Evers. De emoties liepen hoog op, van Maurice, Shaunny en Jaimy waren Opa en Oma ook nauwbetrokken bij de Schutters. Opa Jos Kuipers werd maar liefst drie keer koning van Overdinkel 1981-1989 en in 1999. Ook Oma Anneke Strijker is altijd nauwbetrokken geweest bij de Schutters. Maria Kuipers- Schlatkamp de tweede vrouw van Jos was ook Schutter in hart en nieren, daar waar de schutters waren was Maria ook. Deze overwinning is voor de familie Oud een dubbel gevoel. Het gemis van hun dierbare Schuttersliefhebbers maar ook het super mooie gevoel om nu dan zelf in Opa's voetsporen te mogen treden als Koningin van Overdinkel. Maurice wilde naar eigen zeggen het een beetje rustig aan doen, nu heeft hij het schuttersgevoel herbeleefd en zegt het zelfde resultaat te willen behalen als zijn Opa, 3 keer Koning worden! Ook Peter Oud wist op een speciale manier zijn schoonvader Jos Kuipers te herdenken, hij liep bij het nafeest met de handgemaakte Twentsche stok van Jos voorop in de optocht bij binnenkomst van het Café. Velen wisten meteen, Jos Kuipers is erbij! Een heel mooi gebaar!

Wij kunnen niet anders vermelden, dan dat wij een super gezellig maar bovenal een goed Schuttersweekend hebben gehad.

jeugd koning

Desley Workel en Saskia Wesseler Jeugdkoning en koningin