• Start
  • Nieuws

Reclame beleid van "de Schatkist van Twente de Gemeente Losser"

Reclame beleid van

Losser, De Schatkamer van Twente
Midden in Nationaal Landschap Noordoost-Twente ligt de gemeente Losser. Binnen de grenzen van de gemeente zijn heel veel schatten te vinden. Soms leven we er midden tussen, soms moeten we er even naar op zoek. Maar het zijn stuk voor stuk pareltjes die de moeite waard zijn voor zowel toeristen als inwoners. Daarom noemen we Losser ook “De Schatkamer van Twente”.

De gemeente Losser ligt met haar vijf kerkdorpen (Losser, De Lutte, Beuningen, Overdinkel en Glane) in een schitterende natuurrijke omgeving bestaande uit bos, zandverstuivingen en heidevelden. Arboretum Poort Bulten, vogelparadijs de Oelemars, natuurgebied het Lutterzand en het stuwwallengebied met o.a. de Tankenberg, zijn echte groene trekpleisters.
In en nabij de dorpskernen zijn veel cultuurhistorische erfgoederen bewaard gebleven zoals de steenfabriek de Werklust, de Staringgroeve en het historische Erve Kraesgenberg. Met het openluchttheater Brilmansdennen, galerieën en kunstroutes komen de cultuurliefhebbers niets tekort.
Bovendien organiseren de vijf dorpen regelmatig muzikale, sportieve en gezellige feestelijke evenementen waar behalve inwoners ook bezoekers van buiten de gemeente van harte welkom zijn. In de hele omgeving bieden goed bewegwijzerde wandel- en fietspaden volop mogelijkheden voor de actieve recreant. Ook beschikt de gemeente Losser over een modern zwembad en een multifunctioneel sportcomplex met naast voetbalvelden, ook een atletiek- en schaatsbaan.
Zo promoot Losser haar schatkamer naar bezoekers en toerisme. Wij de verenigingen van Twente willen ook graag mee doen, om de schatkamer van twente nog meer op de kaart te zetten. Helaas heeft de gemeente Losser het reclame beleid aangepast. Geen wild groei van reclame in de gemeente. Wat moeten alle verenigingen waar de schatkist naar eigen zeggen zo trots op is? Of je nu een toneel-, muziek-, voetbal-, zwem-, folkloristische dans- of een folkloristische schuttersvereniging bent, het maakt niet uit, je mag geen reclame meer plaatsen.
Reclame maken voor evenementen
Het nieuwe beleid betekent niet dat er geen reclame meer gemaakt mag worden voor evenementen en activiteiten. In tegendeel, de gemeente stelt in samenwerking met de VVV de welkomstportalen beschikbaar om daarop evenementen te vermelden. Daarnaast biedt, indien voor een evenement een vergunning wordt aangevraagd, de evenementenvergunning veel mogelijkheden om reclame te maken: van bogen over de weg, evenementenborden tot banieren. Maar dat gebeurt dan wel gereguleerd, binnen de mogelijkheden van de vergunning. Door op deze wijze samen afspraken te maken blijft de gemeente Losser mooi en aantrekkelijk voor iedereen.
Misschien zijn wij dan weer niet oplettend genoeg geweest, het blijkt dat je in december 2014, 6 weken de gelegenheid hebt gehad om bezwaar aan te tekenen.Maar de gemeente afdeling vergunningen, wil ook heel graag met ons meedenken. Zij gaven ons aan, om dan via sociaal media reclame te maken voor ons evenement.
Wat wij niet vergeten zijn en waarschijnlijk de Gemeente Losser “de schatkamer van Twente” wel, is dat er al eens eerder een echte hype is ontstaan op sociale media. Wij hoeven alleen maar het evenement uit de gemeente Haren te benoemen.
In dit tijdperk van sociale media kan het bereik van een bericht enorm zijn. Het is mogelijk dat wanneer je één bericht op social media plaatst, er vervolgens een ware mediahype ontstaat. En dat kan heel snel gaan wanneer dit bericht door duizenden mensen geliked en geretweet wordt. En dan is het helemaal mooi als dit bericht ook opgepikt wordt door de televisie en kranten.
Social media is goede buzzactivator. Wat wij ons dan ook terecht afvragen, hoe kan het zijn dat meerdere evenementen nog steeds aan de rotondes in Losser benoemd worden en wij terug gevloten worden. Of dat als er Carnaval in het dorp is, auto evenementen of een Breugeliaans festijn met meerdere sponsoren wel reclame mogen maken. Wij zijn juist een kleine folkloristische vereniging, wij zijn juist afhankelijk van onze spandoeken en media (kranten, tv). Wij zitten niet op een uit de hand gelopen project X in Overdinkel te wachten. Hoe kan het dan zijn dat je bij de gemeente aanvraagt om reclame te maken in je vergunning dat dit zonder pardon wordt geweerd. Op de openbare portalen mag je tegen kostprijs reclame maken via de VVV. Wij als kleine organisatie hebben juist sponsoren nodig en kunnen ons het niet permitteren om tegen betaling reclame te maken. Wij willen graag Overdinkel op de kaart blijven zetten met onze Schuttersvereniging en willen dit niet graag op onderstaande manier doen.
Je organiseert een evenement en maakt ter promotie een evenement aan op Facebook. Dit bericht wordt via Twitter en andere sociale media verder over het net verspreid. Er worden zelfs filmpjes gemaakt over dit evenement, mensen gaan flyers uitdelen en de landelijke pers springt er bovenop. Er ontstaat een ware mediahype. Betere reclame kun je niet hebben. Het resultaat duizenden aanmeldingen voor dit evenement.
Een droom voor ieder bedrijf. Maar niet voor Merthe uit Haren die haar 16de verjaardagsfeestje in duigen ziet vallen. Merthe stuurt een uitnodiging voor haar feest. Ze doet dit door een evenement aan te maken op Facebook. Dit bericht komt onbedoeld niet alleen terecht bij haar vrienden, maar verspreid zich als een lopend vuurtje op internet. Het wordt omgedoopt tot project X – Haren en iedereen kent de afloop. Het is geen happy ending.
Wie zijn de belangrijkste beïnvloeders?
In dit geval gaat het natuurlijk om een minder leuke bijeenkomst die uitmondt in rellen en vernielingen. Daar zit niemand op te wachten. Onderzoek is nu dan ook gaande naar de schuldvraag. Is het de schuld van de overheid die niet goed heeft opgetreden of de uit de hand gelopen plannen voor een groot feest niet had moeten verbieden, maar er misschien maar beter gewoon een leuk evenement van had kunnen maken? Is het de schuld van de sociale media? Of hebben de traditionele media de hype rondom het feestje tot ongekende hoogte aangewakkerd?
De privacy instellingen van Facebook of andere sociale media zijn niet altijd logisch en doorgaans besteden mensen hier weinig aandacht aan. Merthe uit Haren is waarschijnlijk niet de enige die een evenement, in dit geval de uitnodiging voor haar 16de verjaardag, verkeerd plaatst op Facebook. Zij heeft dus wat mij betreft geen schuld aan de rellen en vernielingen in Haren. We communiceren nu eenmaal steeds vaker via dit communicatiekanaal.
Waarom is Project X – Haren zo’n mediahype geworden?
Niet ieder bericht op social media krijgt zoveel media aandacht. Waarom worden sommige berichten wel een ware media hype? Het is van te voren niet voorspelbaar welke berichten enorme buzz veroorzaken. Wel is het belangrijk dat zo’n bericht mensen bereikt die een grote invloed hebben, als autoriteit gezien worden of een groot netwerk hebben. Op deze manier kan zo’n bericht zich sowieso gemakkelijker viraal verspreiden.

Daarnaast zijn er nog een aantal algemene criteria waaraan berichten voldoen die zich viraal verspreiden:

1. Simpel
    De boodschap zelf moet eenvoudig zijn en ook eenvoudig te verspreiden.
  2. Onverwacht
    Opmerkelijke en onconventionele gebeurtenissen (qua inhoud of vorm) vergroten de kans op verspreiding.
  3. Juiste timing
    Inspelen op de actualiteit of op een gebeurtenis.
  4. Relevant
    De boodschap moet herkenbaar zijn voor mensen. Ze moeten er zich mee kunnen identificeren.
  5. Emotie
    Ongebruikelijke of extreme gebeurtenissen zorgen voor een wauw-effect en maken emoties los. Dit versterkt het gevoel van dingen met elkaar te willen delen. Humor doet het altijd goed.
  6. Nieuwswaardig
    Het is een bijzonder verhaal wat daardoor veel media aandacht kreeg.
    Projext X – Haren
    Project X – Haren voldoet in ieder geval aan bovenstaande criteria. Een meisje wordt 16 en geeft een feestje. Daarvoor maakt ze een evenement aan op Facebook waar, onbedoeld, iedereen zich voor aan kan melden. Duizenden mensen pikken dit bericht op, melden zich massaal aan en verspreiden dit nieuws verder via social media. Er worden Facebook pagina’s aangemaakt, filmpjes op internet geplaatst en flyer acties gehouden. Het evenement wordt omgedoopd tot Projext X naar de gelijknamige film. Hierdoor ontstond een wauw-effect en een ware media hype.

reclamebeleid

programma schuttersfeest 2015