Interview met Annie Welpelo

Interview met Annie Welpelo 22-11-2014

We worden warm ontvangen bij Annie Welpelo op de boerderij. Onder het genot van een heerlijk kopje thee en cake beginnen we met het interview.

Hoe kwam je bij de schutters?

Annie verteld ons dat ze in de verkering tijd met Hainie Welpelo bij de Schutters kwam dit moet zo rond 1960 1961 zijn geweest. Dat waren erg gezellige schutterstijden, de tent was erg vol ze weet zich te herinneren dat je toen nog entree moest betalen om binnen in de tent te kunnen. De prijs weet ze niet meer. Ook kwamen zij veel op de Koningsfeesten en Winterfeesten.

Vroeger werd om 11:00 uur de vogel op de stang gezet. Hainie ging dan altijd met alle kinderen naar de vogelstang. Heel vroeger weet ze van vertellen: dat de 2e vrouw van Kupers Geert, Maria Dropjes met alle 5 kinderen op de fiets naar de tent kwam. 2 of drie kinderen op de fiets nog een paar anderen zelf op de fiets en daar ging het heen, samen naar het Schuttersfeest. Dat waren nog een tijden….

Een dag voor het schuttersfeest kwam altijd Kupers Geert op de boerderij. Hij vroeg altijd of ze nog wat duizendschoon hadden voor op het kruis. Hij was een neef van Opa Welpelo. Sinds dat de Schutters het monument onderhouden is het monument erg mooi. Vroeger ver daarvoor lag het kruisbeeld er niet zo fraai bij als nu.

In die tijden kwam Peter Elferink samen met Kupers Geert de wei afrekenen. Dit gebeurde altijd samen met Opa, Oma Welpelo, Hainie en Annie, eerst met een kop koffie, daarna met een borrel erbij. Later kwam daar de man van Mathilde van de Heide ook bij.

Annie weet ons ook te vertellen dat ze volop genoten heeft met het 65 jarig jubileum van de Schuttersvereniging. Zo was er ook een Schuttersvereniging uit Welbergen uitgenodigd. Zij hadden heerlijke eigen gemaakte kersenlikeur bij zich. Annie die zelf is opgegroeid in het Duitse Ochtrup, herkende ineens een kennis van vroeger. Op een gegeven ogenblik kwamen de Schutters uit Welbergen richting de boerderij in begeleiding met een muziekkorps. Zij brachten Annie een serenade, het was namelijk nog niet de bedoeling dat de schutters naar de boerderij kwamen.

Hainie deed vroeger altijd een ereschot. Zelf schoot hij niet mee voor het Koningsschap.

Was er vroeger ook een damesclubje?

Heel vroeger was die er nog niet, dat is pas later zo gekomen. Ik was daar nooit bij dat wilde ik niet.

Groen halen

Het groenhalen, werd vaak verzorgd door Hainie Welpelo, Jos Loskamp, Andre Welpelo en Hennie Bijkerk heeft dat later overgenomen door de jaren heen hebben dat vele anderen ook gedaan. De familie Welpelo leende hiervoor graag hun trekker met platte wagen uit. Zo verteld Annie dat ze vroeger een keer een boog bij de boerderij hadden staan. De boog begon te roegelen hij viel uit. Annie was de naalden die overal uit de boog vielen zat en had de boog naar de schuur verplaatst. Ze weet nog dat jongens van Welpelo daar erg verdrietig van waren geworden waar is de boog gebleven?

Traditie

Het is een traditie dat het nieuwe hof naar de boerderij van Welpelo komt, om zich daar om te kleden en gauw een borrel te drinken. Eén jaar hebben ze dat overgeslagen, Wencke de vrouw van Andre Welpelo stond toen op punt van bevallen zoon Jeffrey. In het jaar 1990 is Hainie Welpelo overleden toen wilden de schutters geen schuttersfeest houden. Er is toen besloten om in augustus een ingetogen feestje te houden. Dat was toen in het café. Vroeger werden er bij de Broad ook Sinterklaas en Paaseieren zoeken georganiseerd, dat waren altijd mooie en gezellige tijden.

Schuttersfeesten

Vroeger was er geen Allemansschieten op vrijdag. Op vrijdag viel er toen nog niet zoveel te beleven. Annie kent veel gezelligheid, ze kwam graag in de tent om samen met Wim Scheffer en zijn vrouw en Hennie en Frieda Westenbroek het Schuttersfeest te vieren.

Afgelopen jaar heeft Annie Welpelo erg genoten van het Dinkelschieten. Haar kennissen uit Noordwijk deden hier ook aan mee. Wij vragen aan Annie of ze volgend jaar ook mee schiet. Annie antwoord bescheiden: dat heb ik nog nooit gedaan dus zal ik dat dan ook niet doen. Ze komt nu ook graag kijken naar het Jeugdschieten, hier doen nu inmiddels haar kleinkinderen fanatiek aan mee. Stefan Welpelo is dit jaar ook Jeugdkoning geworden. Annie vindt het lastig zich aan de gebeurtenissen te herinneren het is allemaal al zo lang geleden. Ook weet ze jammer genoeg niet zo heel veel van de verhalen die haar man Hainie vroeger heeft beleefd, hij vertelde ook niet alles thuis, zegt ze met een knipoog.

Wij bedanken Annie voor de gezellige avond.

Annie geeft het geweertje door aan Mathilde van de Heide